BILTESTER OCH GUIDER | CARUP.SE

0

 – Man ska stanna vid linjen, eller innan man kommer ut pÃ¥ vägen och hela bilen mÃ¥ste stÃ¥ still. Det räcker att du rullar med en halv kilometer i timmen sÃ¥ bryter du mot stopplikten, säger Erling Andersson

 MÃ¥nga verkar inte riktigt veta vad som gäller vid stoppskyltarna. Erling Andersson berättar att det finns flera fall där mÃ¥lade polisbilar lappat folk som rullat vid linjen.

 – En del tror att de har stannat, men det har man i själva verket inte och det kan vara en mÃ¥lad polisbil som stannar dem, säger han.

 – Man ser själv när man kör privat att mÃ¥nga struntar i att stoppa vid stopplikten. Men jag tror ocksÃ¥ att en hel del tror att de stannar, men när de i själva verket faktiskt rullar lite. Det räcker inte med att bara bromsa in, bilen mÃ¥ste stÃ¥ helt stilla, säger Erling Andersson.

 Trots att nästan var tredje bilist bryter mot stopplikten varje dag sÃ¥ delas de inte ut mer än i genomsnitt tio böter om dagen för brott mot stopplikten. Förra Ã¥ret bötfällde polisen ungefär 3500 personer för detta.

 – Vi har i princip en strategi och det är nummer ett, hastigheten och nykterhet som vi kontrollerar, det beror pÃ¥ att den skördar liv, säger Erling Andersson.

 Men det händer att polisen gör kontroller och dÃ¥ är det mÃ¥nga som blir stoppade. Vanligtvis placeras dÃ¥ ut en civil polisbil som hÃ¥ller uppsikt pÃ¥ trafiken.

 – Det kan vara en korsning där det händer mycket olyckor och man vet att mÃ¥nga inte bryr sig om att stanna trots att det är stopplikt, dÃ¥ kan man göra kontroller, säger Erling Andersson.

 Enligt M Sveriges undersökning är lastbilschaufförer och bussförare bättre än den genomsnittliga personbilsföraren pÃ¥ att stanna vid stopp. Däremot utmärker sig Taxiförare genom att vara sämre. Där var det nästan 40 procent som struntade i att stanna.

 Den här Volvo PV56 frÃ¥n 1939 fick en otrolig förvandling. Nu säljs den unika bilen pÃ¥ auktion. Men än sÃ¥ länge har bara en budgivare hört av sig.

 Den här Volvon frÃ¥n 1939 är 85 Ã¥r gammal och fungerar perfekt. Men det var nära att den blev skrot. När den förra ägaren räddade bilen och restaurerade den till nära nog nyskick och nu säljs den vackra Volvo pÃ¥ Collecting Cars. Volvo tog fram den här modellen vid mitten av 1930-talet. Man ville konkurrera med Chevrolet, Ford och Opel som presenterade mindre och billigare bilar pÃ¥ de europeiska marknaderna.

 Resultatet blev PV51-serien. Men den här bilen som auktioneras ut är lyxversionen PV56 frÃ¥n 1939. Den är lackad i vackert blänkande vinrött och med en beige instrumentbräda, samt tygklädsel.

 – Den är ovanlig och det är en fin gammal bil, men det finns inte sÃ¥ mÃ¥nga kvar av den, tyvärr är det svÃ¥rt att säga ett värde, säger Volvoexperten Fredrik Nyblad, redaktör pÃ¥ Klassiker.

 FrÃ¥n början byggdes omkring 1300 bilar av den här modellen. Kvar i Sverige finns färre än 30 stycken. Under huven hittar vi en 3,7 liters V6-motor som har servats och renoverats. Den är ocksÃ¥ en av de sista som tillverkades innan krigsutbrottet. Därefter gjorde bara Volvo PV, i mÃ¥n av tillgÃ¥ng till material, bara för militära eller polisiärt bruk.

 Den här bilen har gÃ¥tt färre än 10 000 mil och ägarna har varit mycket noga med att sköta om den. Det syns inte minst pÃ¥ bÃ¥de lacken och interiören.

 – Man kan säga att det är föregÃ¥ngaren till Folkvolvon 444/546, men den tillverkades i väldigt mindre antal, säger Fredrik Nyblad, som är aktuell med en bok om Volvo 444/546.

 Volvo tvingas Ã¥terkalla fem modeller med dieselmotor, avslöjar Vi Bilägare. Det handlar om Volvo S90, V90 och V90 Cross Country byggda mellan 30 april 2018 och 23 augusti 2020, och XC60 och XC90 byggda mellan 13 november 2017 och 12 maj 2019.

 Orsaken är att bilarna har dieselmotorer som inte klarar lagkraven och uppfyller de utsläppsvärden som visades i testerna. Volvobilarna har för höga utsläpp av kväveoxider. Avvikelsen upptäcktes av nederländska myndigheten RDW och bekräftas av Volvo Cars.

 – Efter en detaljerad utredning tillsammans med Volvo Cars beslutade vi att det krävs Ã¥tgärder för att bilarna fortsatt ska klara lagkraven. Volvo ska rulla ut en mjukvaruuppdatering som verifieras av oss för dessa bilar, säger Thérèse de Vroomen pÃ¥ RDW:s kommunikationsavdelning till Vi Bilägare.

Aftonbladet

 Volvo planerar att göra bilarna lagliga igen genom en mjukvaruuppatering. Totalt handlar det om cirka 4000 dieselbilar i Sverige. Bilarna har för höga utsläpp av kväveoxider (NOx). Det är samma utsläpp som orsakade Volkswagens stora dieselskandal. Kväveoxider är giftiga och kan skada luftvägar, lungor och irriterar slemhinnor. Enligt Volvo ska felet ha orsakats av att bilarna Ã¥ldrats.

 – Utredningen i frÃ¥ga har identifierat ett fel som potentiellt kan pÃ¥verka vissa Volvomodeller när de Ã¥ldrats. Beroende pÃ¥ hur bilen har körts under sin livstid kan prestandan hos bilens avgasreningssystem ha pÃ¥verkats över tid till den grad att utsläppsnivÃ¥erna inte konstant är under de lagliga gränserna. Den kommande mjukvaruuppdateringen syftar till att Ã¥tgärda detta potentiella fel pÃ¥ dessa äldre bilar, uppger Volvo Cars pressavdelning för Carup.

 Den tyska advokaten Theis Klauberg har specialiserat sig pÃ¥ att föra bilägares talan mot biltillverkare som fuskat med utsläpp. Han utesluter inte att de för höga utsläppen även i detta fall beror pÃ¥ medvetet fusk, nÃ¥got Volvo Cars dementerar bestämt.

 – Höga NOx-utsläpp beror pÃ¥ Dieselgate-manipulationer, vid testning är de godkända, men pÃ¥ vägen har vissa bilar upp till 15 gÃ¥nger den lagliga gränsen, säger Theis Klauberg.

 Volvo tillbakavisar dock advokatens uppgifter om att NOx-utsläppen ska vara flera gÃ¥nger högre eller bero pÃ¥ nÃ¥gra som helst manipulationer. Varken biltillverkaren eller nederländska myndigheten RDW har dock gÃ¥tt ut med hur höga halterna är.

 – Alla pÃ¥stÃ¥enden om att undersökningen har funnit att bilar släpper ut NOx-nivÃ¥er flera gÃ¥nger över den lagliga gränsen är felaktiga. Utredningen är inte heller relaterad till användningen av nÃ¥gon form av teknik för fusk med utsläppstester. Vi kommer att ge fullständig information till de berörda kunderna när utrullningen av den uppdaterade mjukvaran har startat. Fram till dess vill vi uppmana kunderna att bortse frÃ¥n spekulationer frÃ¥n tredje part, uppger Volvos pressavdelning.

 Advokaten varnar bilägare för att gÃ¥ med pÃ¥ mjukvaruuppdateringar. Men även om de genomförs kan Volvo-ägarna ha rätt till höga ersättningar för felen pÃ¥ bilarna. Han samlar just nu in bilägare för grupptalan.

 – Mjukvaruuppdateringar kommer nästan alltid att ha en negativ effekt pÃ¥ fordonets prestanda, därför föreslÃ¥r jag att man inte gör dessa. I juridiska termer ändrar uppdateringen inte kravet pÃ¥ ersättning.

 Enligt Klauberg har de Volvoägare som är drabbade av de höga utsläppen nu rätt att kräva ersättning frÃ¥n företaget. Och det kan handla om stora pengar.

 – Ja, ägare av Volvos dieslar har rätt att fÃ¥ ersättning, eftersom NOx-utsläppen kan vara flera gÃ¥nger över den lagliga gränsen. Domstolarna har i dagsläget inte fastställt nÃ¥got belopp, men enligt vÃ¥r uppfattning ska köpeskillingen betalas tillbaka minus bilens marknadsvärde i Sverige.

 Volvos systermärke Zeekr hann före nya elbilen Volvo EX60. Zeekrs nya el-SUV Zeekr 7X är 12 cm längre än dagens XC60 och gör 0-100 km/h pÃ¥ 3,8 sekunder.

 Geelys nya bilmärke Zeekr har hittills bara tillverkat elbilar men kommer nästa Ã¥r med sin första laddhybrid. Zeekr-aktien börsintroducerades i maj och har haft en rejäl nedgÃ¥ng sedan dess. Nya SUV:en Zeekr 7X är därför en mycket viktig bil för märket.

 Zeekr hann före Volvo EX60 som ska visas sent i höst eller i början av nästa Ã¥r. Precis som EX60 är Zeekr 7X utvecklad och designad i Göteborg. Tillverkningen sker i Kina. Zeekr 7X är 12 centimeter längre än dagens Volvo XC60. Än sÃ¥ länge säljs bilen bara i Kina, men allt talar för en Sverigelansering. Zeekr har bland annat värvat Hyundais tidigare PR-chef Tobias Joelsson och satsar stort i Sverige.

 Zeekr framhÃ¥ller extra att bilen kan göra 0-100 km/h pÃ¥ 3,8 sekunder och att bilens LFP-batteri kan ladda frÃ¥n 10 % till 80 % pÃ¥ 10,5 minuter om det finns en tillräckligt kraftfull laddstation. Europeiska räckviddssiffror har ännu inte tagits fram.

 Dessutom kan det bli ett riktigt kap. Om man ska importera en äkta amerikansk polisbil till Sverige ligger prislappen pÃ¥ minst en kvarts miljon kronor.

 Förutom att det svenska rättsväsendet tog blÃ¥ljus är allt helt original. Där finns till och med hÃ¥llare för pumphagelgevär som är standard i amerikanska polisbilar. Förtuom att texten är ändrad till ”Grufman County” valsprÃ¥ket till ”To Service and Repair”.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(30)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top